loading...

دومینیکا

بازدید : 15
چهارشنبه 3 خرداد 1402 زمان : 10:52

1- سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟
برای پاسخ به این سوال که سافت استارتر چیست، لازم است به طور خلاصه در مورد استارت موتور سه فاز صحبت کنیم. یک موتور سه فاز (مخصوصاً یک موتور سه فاز بزرگ) را راه اندازی کنید، اگر مستقیماً به منبع تغذیه سه فاز وصل شود، ممکن است هنگام راه اندازی برای اولین بار مشکلی ایجاد شود. به یک معنا:

اول از همه، از نظر مکانیکی، استارت زدن با سرعت کامل به یکباره به قطعات مکانیکی تجهیزات مانند جعبه، تسمه و حتی ممکن است شفت آسیب وارد کند.
قطعات مکانیکی در طول زمان فرسوده می شوند و هزینه های نگهداری می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
از نظر برق، موتورهای سه فاز مقدار زیادی جریان از شبکه می گیرند، به عنوان مثال حتی برای مدت کوتاهی ممکن است بسته به شرایط، جریان تا 10 برابر مقدار اولیه افزایش یابد.
این جریان زیاد می تواند در طول زمان به تجهیزات آسیب برساند و حتی می تواند کف مغازه را تحت الشعاع قرار دهد و باعث ایجاد مشکل در عملکرد سایر تجهیزات برقی شود.
من در مقاله سه راه برای راه اندازی موتور خود در این مورد به تفصیل بحث می کنم. یکی از این روش ها سافت استارتر است که (همانطور که از نامش پیداست) موتور سه فاز را روان و بدون ضربه راه اندازی می کند.این مشکل همانطور که در بالا توضیح داده شد آسیب مکانیکی و مشکلات الکتریکی را به حداقل می رساند. امیدوارم تونسته باشم در مورد استفاده از سافت استارتر توضیح بدم.
سافت استارتر برای چیست؟
جریان راه اندازی سافت استارتر و میزان آمپری که برای راه اندازی موتور لازم است کاملاً به نیازها و شرایط خاص هر کار بستگی دارد. این فقط از طریق تجربه و آزمون و خطا قابل تشخیص است. البته می توان گفت در شرایط عادی ولتاژ راه اندازی 3 تا 5 برابر جریان بار خواهد بود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در مورد ولتاژ راه اندازی می توان مقدار راه اندازی موتور را از یک طرف تنظیم کرد، اما اگر مقدار تنظیم شده کمتر از مقدار مورد نیاز برای بار موتور سه فاز باشد، موتور کند کردن زوزه می کشد و به هیچ وجه روشن نمی شود زیرا قدرت و گشتاور کافی برای راه اندازی بار وجود ندارد.

3- آیا سافت استارتر می تواند موتور را لنگ بزند؟
پاسخ: سوال خوبی است، خوشبختانه پاسخ مثبت است. در برخی از کارها باید موتور را به آرامی و به صورت کنترل شده خاموش کرد. دوستان باتجربه می دانند که مثلاً تسمه های نقاله حامل مواد خرد شده یا پمپ های شناور برای کنترل باید متوقف شوند.نحوه عملکرد سافت استارتر به این صورت است که ولتاژ موتور را به صورت کنترل شده در طول فرآیند کاهش می دهد و به آرامی آن را متوقف می کند تا از آسیب و مشکلات احتمالی جلوگیری شود. البته ناگفته نماند که برخی از نمونه های سافت استارتر قابلیت نرم ماندن را ندارند. این را هنگام مشاهده و خرید سافت استارتر در نظر داشته باشید.
4- بانک خازن در مدار استارت کجاست؟
پاسخ: در سمت ورودی بین سافت استارتر و شبکه سه فاز نصب شود. اگر صفحه خازن در سمت خروجی (بین موتور و ولتاژ استارت) قرار گیرد، به دلیل رزونانس بین خازن و موتور و ایجاد پیک های ولتاژ بسیار بالا، احتمال صدمه دیدن سافت استارتر حدود 100 درصد است! من در این مورد با موقعیت های مختلفی برخورد کرده ام. لطفا مراقب آن باشید!
5- سافت استار می تواند موتور را به سمت راست بچرخاند؟
پاسخ: نه! استارترهای نرم چنین فرصتی ندارند. بر خلاف اینورترها که دیگر نیازی به کنتاکتور چپ و راست ندارند، سافت استار باید از دو کنتاکتور برای تغییر دو فاز ورودی استفاده کند. اما مدار سیم کشی و نمودار الکتریکی استارت ولتاژ باید نمودار تک خطی (نمودار فنی) زیر را ببندد و کنتاکتور با تغییر جهت، موقعیت ورودی دوفاز را تغییر می دهد.بنابراین، تغییر مسیر بخشی از راه اندازی نرم افزار در نظر گرفته نمی شود
6- آیا برای مدار نرم استارت به کنتاکتور نیاز است؟
پاسخ: می گویند در سمت ورودی سافت استارتر نیازی به کنتاکتور نیست. اما پیشنهاد ما استفاده از کنتاکتور در قسمت سافت استارتر در ورودی است. برای اهداف زیر:

برای خاموش کردن موتور در مواقع اضطراری از فرمان خارجی یا اتوماتیک استفاده کنید
به عنوان ورودی قطع کننده سافت استارتر در هنگام اضافه بار (فرمان وقفه صادر شده توسط رله سافت استارتر)
هنگامی که سافت استارتر برای مدت طولانی استفاده نمی شود، با قطع کنتاکت ورودی، دستگاه از برق جدا می شود (تریستور سافت استار در هنگام خاموش شدن به تغییر برق شبکه بسیار حساس است).
با این حال، گاهی اوقات یک سوئیچ حفاظتی MCCB ممکن است کافی باشد.


7- تابلو برق ولتاژ استارت چه نوع کنتاکتوری می تواند باشد؟
پاسخ: به طور کلی کنتاکتور بر روی پانل ولتاژ راه اندازی در ورودی نصب می شود. برخی از تابلوهای فشار ضعیف نیز از کنتاکتور استفاده می کنند. (اگر سافت استارتر هیچ بای پس داخلی نداشته باشد).

با توجه به اینکه ممکن است کنتاکتور مدار ولتاژ راه اندازی تحت بار نیاز به باز شدن داشته باشد (این موضوع در پاسخ سوال قبل ذکر شد)، می توان از کنتاکتور موتور قفس سنجابی برای ورودی مدار ولتاژ راه اندازی استفاده کرد.برد، یعنی گروه کنتاکتور AC-3. اما برای مدار بای پس کنتاکتور، از آنجایی که ساخت و شکستن معمولاً تحت بار انجام نمی شود، یک کنتاکتور با بار اهمی کافی است (گروه AC-1).

8- چرا دستور soft start و اتصال به ورودی باعث خطا می شود؟
پاسخ: چون مفهومی وجود ندارد! ! چطور میشه همزمان فرمان رو دید ولی کنتاکتور بعد از استارت نرم کار میکنه درسته چون مکانیکیه. یعنی چند میلی ثانیه طول میکشه تا بگیره (کنتاکتور تاخیر داره). نحوه کار یک تنظیم کننده ولتاژ به این صورت است که ابتدا ولتاژ ورودی را هنگام راه اندازی کنترل می کند. به همین دلیل از ابتدا ولتاژ ورودی را تشخیص نداد. پس چاره ای جز دادنش ندارم!

لطفاً ابتدا دستورالعمل اتصال کنتاکتور ورودی مدار استارت نرم را ارائه دهید. سپس دستور Soft start را با تأخیر (مثلاً 1 ثانیه) اعمال کنید. ممکن است لازم باشد نمودار سیم کشی سافت استارتر را کمی جابجا کنید تا سافت استارتر به درستی کار کند.
9- چرا باید از استارت نرم پرهیز کرد؟
پاسخ: در کاربردهای سافت استارتر، پس از استارت نرم موتور، عموماً دستگاه از مدار خارج می شود (یا خارج می شود)، مهم ترین دلیل آن این است که در صورت وقوع اتفاقی، جریان از سافت استارتر تریستور عبور نمی کند و گرما می شود. ضرر کاهش می یابد. كشف كردن.تقریبا صفر بنابراین سافت استارتر حرارت زیادی در داخل تابلو تولید نمی کند. بنابراین تابلوی سافت نیازی به نصب فن ندارد.

از طرفی اگر برد سافت استار فن نداشته باشد سطح حفاظت (IP) برد افزایش می یابد. این بدان معناست که در محیط های آلوده به گرد و غبار یا ذرات دیگر، تابلو می تواند در شرایط بهتری کار کند. البته چه تابلو سافت استارتر با فن نصب شده باشد و چه نباشد، گرمای تولید شده توسط سایر تجهیزات داخل تابلو سافت استارتر و یا محیط نصب سافت استارتر و گرمایش تابلو، باید دما را نیز در نظر گرفت. از مقدار داده شده در تابلو برق تجاوز نمی شود.

عموما در محدوده استارت های ولتاژ کوچک، بای پس داخل است و در محدوده استارت های ولتاژ بالا، بای پس استارت های ولتاژ خارج است.
10- آیا سافت استارتر از موتور محافظت می کند؟
پاسخ: در حال حاضر حفاظت ولتاژ راه اندازی کامل شده است، اکثر تجهیزات راه اندازی ولتاژ موتور دارای حفاظت موتور سه فاز واقعی هستند و نیازی به استفاده از تجهیزات فرآیند کنترل و کنترل بار نیست. البته مدل‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر، دارای محافظ شروع نرم هستند. گم شده یا ناقص است، بنابراین باید دایرکتوری softboot را بررسی کنید.بنابراین حفاظت از موتور یکی از مهمترین جنبه های استفاده از سافت استارتر است.

1- سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟
برای پاسخ به این سوال که سافت استارتر چیست، لازم است به طور خلاصه در مورد استارت موتور سه فاز صحبت کنیم. یک موتور سه فاز (مخصوصاً یک موتور سه فاز بزرگ) را راه اندازی کنید، اگر مستقیماً به منبع تغذیه سه فاز وصل شود، ممکن است هنگام راه اندازی برای اولین بار مشکلی ایجاد شود. به یک معنا:

اول از همه، از نظر مکانیکی، استارت زدن با سرعت کامل به یکباره به قطعات مکانیکی تجهیزات مانند جعبه، تسمه و حتی ممکن است شفت آسیب وارد کند.
قطعات مکانیکی در طول زمان فرسوده می شوند و هزینه های نگهداری می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
از نظر برق، موتورهای سه فاز مقدار زیادی جریان از شبکه می گیرند، به عنوان مثال حتی برای مدت کوتاهی ممکن است بسته به شرایط، جریان تا 10 برابر مقدار اولیه افزایش یابد.
این جریان زیاد می تواند در طول زمان به تجهیزات آسیب برساند و حتی می تواند کف مغازه را تحت الشعاع قرار دهد و باعث ایجاد مشکل در عملکرد سایر تجهیزات برقی شود.
من در مقاله سه راه برای راه اندازی موتور خود در این مورد به تفصیل بحث می کنم. یکی از این روش ها سافت استارتر است که (همانطور که از نامش پیداست) موتور سه فاز را روان و بدون ضربه راه اندازی می کند.این مشکل همانطور که در بالا توضیح داده شد آسیب مکانیکی و مشکلات الکتریکی را به حداقل می رساند. امیدوارم تونسته باشم در مورد استفاده از سافت استارتر توضیح بدم.
سافت استارتر برای چیست؟
جریان راه اندازی سافت استارتر و میزان آمپری که برای راه اندازی موتور لازم است کاملاً به نیازها و شرایط خاص هر کار بستگی دارد. این فقط از طریق تجربه و آزمون و خطا قابل تشخیص است. البته می توان گفت در شرایط عادی ولتاژ راه اندازی 3 تا 5 برابر جریان بار خواهد بود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در مورد ولتاژ راه اندازی می توان مقدار راه اندازی موتور را از یک طرف تنظیم کرد، اما اگر مقدار تنظیم شده کمتر از مقدار مورد نیاز برای بار موتور سه فاز باشد، موتور کند کردن زوزه می کشد و به هیچ وجه روشن نمی شود زیرا قدرت و گشتاور کافی برای راه اندازی بار وجود ندارد.

3- آیا سافت استارتر می تواند موتور را لنگ بزند؟
پاسخ: سوال خوبی است، خوشبختانه پاسخ مثبت است. در برخی از کارها باید موتور را به آرامی و به صورت کنترل شده خاموش کرد. دوستان باتجربه می دانند که مثلاً تسمه های نقاله حامل مواد خرد شده یا پمپ های شناور برای کنترل باید متوقف شوند.نحوه عملکرد سافت استارتر به این صورت است که ولتاژ موتور را به صورت کنترل شده در طول فرآیند کاهش می دهد و به آرامی آن را متوقف می کند تا از آسیب و مشکلات احتمالی جلوگیری شود. البته ناگفته نماند که برخی از نمونه های سافت استارتر قابلیت نرم ماندن را ندارند. این را هنگام مشاهده و خرید سافت استارتر در نظر داشته باشید.
4- بانک خازن در مدار استارت کجاست؟
پاسخ: در سمت ورودی بین سافت استارتر و شبکه سه فاز نصب شود. اگر صفحه خازن در سمت خروجی (بین موتور و ولتاژ استارت) قرار گیرد، به دلیل رزونانس بین خازن و موتور و ایجاد پیک های ولتاژ بسیار بالا، احتمال صدمه دیدن سافت استارتر حدود 100 درصد است! من در این مورد با موقعیت های مختلفی برخورد کرده ام. لطفا مراقب آن باشید!
5- سافت استار می تواند موتور را به سمت راست بچرخاند؟
پاسخ: نه! استارترهای نرم چنین فرصتی ندارند. بر خلاف اینورترها که دیگر نیازی به کنتاکتور چپ و راست ندارند، سافت استار باید از دو کنتاکتور برای تغییر دو فاز ورودی استفاده کند. اما مدار سیم کشی و نمودار الکتریکی استارت ولتاژ باید نمودار تک خطی (نمودار فنی) زیر را ببندد و کنتاکتور با تغییر جهت، موقعیت ورودی دوفاز را تغییر می دهد.بنابراین، تغییر مسیر بخشی از راه اندازی نرم افزار در نظر گرفته نمی شود
6- آیا برای مدار نرم استارت به کنتاکتور نیاز است؟
پاسخ: می گویند در سمت ورودی سافت استارتر نیازی به کنتاکتور نیست. اما پیشنهاد ما استفاده از کنتاکتور در قسمت سافت استارتر در ورودی است. برای اهداف زیر:

برای خاموش کردن موتور در مواقع اضطراری از فرمان خارجی یا اتوماتیک استفاده کنید
به عنوان ورودی قطع کننده سافت استارتر در هنگام اضافه بار (فرمان وقفه صادر شده توسط رله سافت استارتر)
هنگامی که سافت استارتر برای مدت طولانی استفاده نمی شود، با قطع کنتاکت ورودی، دستگاه از برق جدا می شود (تریستور سافت استار در هنگام خاموش شدن به تغییر برق شبکه بسیار حساس است).
با این حال، گاهی اوقات یک سوئیچ حفاظتی MCCB ممکن است کافی باشد.


7- تابلو برق ولتاژ استارت چه نوع کنتاکتوری می تواند باشد؟
پاسخ: به طور کلی کنتاکتور بر روی پانل ولتاژ راه اندازی در ورودی نصب می شود. برخی از تابلوهای فشار ضعیف نیز از کنتاکتور استفاده می کنند. (اگر سافت استارتر هیچ بای پس داخلی نداشته باشد).

با توجه به اینکه ممکن است کنتاکتور مدار ولتاژ راه اندازی تحت بار نیاز به باز شدن داشته باشد (این موضوع در پاسخ سوال قبل ذکر شد)، می توان از کنتاکتور موتور قفس سنجابی برای ورودی مدار ولتاژ راه اندازی استفاده کرد.برد، یعنی گروه کنتاکتور AC-3. اما برای مدار بای پس کنتاکتور، از آنجایی که ساخت و شکستن معمولاً تحت بار انجام نمی شود، یک کنتاکتور با بار اهمی کافی است (گروه AC-1).

8- چرا دستور soft start و اتصال به ورودی باعث خطا می شود؟
پاسخ: چون مفهومی وجود ندارد! ! چطور میشه همزمان فرمان رو دید ولی کنتاکتور بعد از استارت نرم کار میکنه درسته چون مکانیکیه. یعنی چند میلی ثانیه طول میکشه تا بگیره (کنتاکتور تاخیر داره). نحوه کار یک تنظیم کننده ولتاژ به این صورت است که ابتدا ولتاژ ورودی را هنگام راه اندازی کنترل می کند. به همین دلیل از ابتدا ولتاژ ورودی را تشخیص نداد. پس چاره ای جز دادنش ندارم!

لطفاً ابتدا دستورالعمل اتصال کنتاکتور ورودی مدار استارت نرم را ارائه دهید. سپس دستور Soft start را با تأخیر (مثلاً 1 ثانیه) اعمال کنید. ممکن است لازم باشد نمودار سیم کشی سافت استارتر را کمی جابجا کنید تا سافت استارتر به درستی کار کند.
9- چرا باید از استارت نرم پرهیز کرد؟
پاسخ: در کاربردهای سافت استارتر، پس از استارت نرم موتور، عموماً دستگاه از مدار خارج می شود (یا خارج می شود)، مهم ترین دلیل آن این است که در صورت وقوع اتفاقی، جریان از سافت استارتر تریستور عبور نمی کند و گرما می شود. ضرر کاهش می یابد. كشف كردن.تقریبا صفر بنابراین سافت استارتر حرارت زیادی در داخل تابلو تولید نمی کند. بنابراین تابلوی سافت نیازی به نصب فن ندارد.

از طرفی اگر برد سافت استار فن نداشته باشد سطح حفاظت (IP) برد افزایش می یابد. این بدان معناست که در محیط های آلوده به گرد و غبار یا ذرات دیگر، تابلو می تواند در شرایط بهتری کار کند. البته چه تابلو سافت استارتر با فن نصب شده باشد و چه نباشد، گرمای تولید شده توسط سایر تجهیزات داخل تابلو سافت استارتر و یا محیط نصب سافت استارتر و گرمایش تابلو، باید دما را نیز در نظر گرفت. از مقدار داده شده در تابلو برق تجاوز نمی شود.

عموما در محدوده استارت های ولتاژ کوچک، بای پس داخل است و در محدوده استارت های ولتاژ بالا، بای پس استارت های ولتاژ خارج است.
10- آیا سافت استارتر از موتور محافظت می کند؟
پاسخ: در حال حاضر حفاظت ولتاژ راه اندازی کامل شده است، اکثر تجهیزات راه اندازی ولتاژ موتور دارای حفاظت موتور سه فاز واقعی هستند و نیازی به استفاده از تجهیزات فرآیند کنترل و کنترل بار نیست. البته مدل‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر، دارای محافظ شروع نرم هستند. گم شده یا ناقص است، بنابراین باید دایرکتوری softboot را بررسی کنید.بنابراین حفاظت از موتور یکی از مهمترین جنبه های استفاده از سافت استارتر است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 120
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 157
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 28
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 273
  • بازدید ماه : 838
  • بازدید سال : 9039
  • بازدید کلی : 89129
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی